Bueno Buenos Aires - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Nathalie - WaarBenJij.nu Bueno Buenos Aires - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Nathalie - WaarBenJij.nu

Bueno Buenos Aires

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Januari 2013 | Uruguay, Colonia del Sacramento

Colonia del Sacramento, Uruguay - Licht bewolkt, 28 graden

Buenos dias!

Na een overtocht met de boot, zijn we zojuist aangekomen in Colonia del Sacramento in Uruguay. Colonia ligt aan een grote baai. Aan de andere kant van de baai ligt Buenos Aires, Argentinië. Ons paspoort wordt steeds voller van alle stempeltjes: Brazilië uit, Argentinië in, Argentinië weer uit, Brazilië weer in, Brazilië uit, Paraguay in, Paraguay weer uit, Brazilië weer in, Brazilië uit, Argentinië in, Argentinië uit, Uruguay in. En dat in slechts een paar dagen. Ook morgen krijgen we weer stempeltjes. Morgen gaan we weer terug naar Buenos Aires in Argentinië.

Buenos Aires - BA voor intimi - is een mooie stad, compleet tegenovergesteld aan mijn beleving van Rio de Janeiro. BA is modern, schoon en relaxed. Aan de stad valt niet te zien dat het land op de rand van faillissement staat. Hoge moderne architectuur vormt een mooie skyline, zichtbaar vanaf de baai die we zojuist overgestoken zijn. Overal in de stad vind je chique terrasjes en koffiebarretjes. Zo anders is dat wanneer je met de bus door de binnenlanden reist. Het beeld wat je dan te zien krijgt zijn kleine nederzettingen van houten hutjes, soms geschilderd, met netjes aangeveegde erven. Goed verzorgde armoede, zeg maar. In Brazilië leek de armoede schrijnender en was het ook alom aanwezig in de stad Rio (in Curitiba een stuk minder). Waarschijnlijk waren de mensen er even arm, maar de wijken leken meer verpaupert, onhygiënisch en vies. En dan heb je nog de gebieden waar de oorspronkelijke bewoners, de indianen, wonen. Zij hebben veelal niet meer dan een constructie van palen met een plastic zeil er overheen. Zowel in Argentinië als in Brazilië ligt er een enorme kloof tussen echt rijk en heel arm. In Buenos Aires waan je je in een rijk, welvarend land.

Gisteren was het net geen veertig graden Celsius. Waarschijnlijk moeilijk voor te stellen wanneer je met je voeten in de sneeuw staat... Veertig graden klink erger dan dat het is. Prima uit te houden eigenlijk. In de ochtend hebben we een bezoek gebracht aan een beroemde en over-the-top begraafplaats. De beroemdste vaste bewoonster hier is Evita Perón. Er is op deze begraafplaats geen normaal graf te vinden. Alleen maar bovenmaatse graftombes, de een nog groter en weelderiger dan de ander. Grootheidswaanzin en compensatiegedrag, waarschijnlijk ook bij leven, maar zeker na de dood. Foto's komen dit weekend op facebook.

Nog een verschil tussen Brazilië en Argentinië: het aantal protesten en demonstraties. Tijdens twaalf dagen Brazilië: nul - tijdens twee dagen Argentinië: zeven. Gepensioneerden, journalisten, arbeiders, socialisten, indianen en vast nog veel meer. Normaal geldt: wegblijven bij dit soort mensenmassa's, maar al deze protesten waren dusdanig klein, ontspannen en in het bezit van een grote ahhhhhhhh-factor dat we toch even de tijd genomen hebben om het te aanschouwen. De aandoenlijkste vond ik die van gisterenavond - herdenking van een lang geleden verdwenen journalist - waarbij er leuke bandjes speelde, er volop newscoverage was, maar totaal geen publiek, behalve dan twee Gringo's uit Holanda die toevallig ook nog dezelfde namen hadden als ons. Uit een van de zijstraten klonk tromgeroffel wat steeds luider werd en dichterbij kwam. Een hele grote uitzinnige mensenmassa kwam onze kant op. Zou het dan toch nog wat gaan worden met dit protest? Nee, dit was iets veel beters. Vooraan de optocht werd een spandoek gedragen met daarop de tekst: "BIENVENIEDOS CARNAVAL 2013!!" Daarachter presenteerden de diverse groepen zich dansend op de maat van de vele drums en gekleed in de kleuren van de diverse wijken. Wel een paar duizend man, schat ik. En wat heb ik niet bij me... mijn camera... shit, shit, shit!!! Foto's en filmpjes komen dus niet op facebook... Wanneer het echte carnaval losbarst, zitten we veel verder naar het zuiden. Daar zullen ze het ook wel vieren, toch??

Ik ben blij dat ik in Paraguay een nieuwe camera heb kunnen kopen en gelukkig ook precies hetzelfde model dan dat ik had. Na het passeren van de grens tussen Brazilië en Paraguay, leek het even alsof we in Hong Kong aanbeland waren: één grote uitbundige verzameling van winkels en kramen. Heb je elektronica nodig: this is the place to be. Gucci, Prada of een ander merk? Ook volop aanwezig en voor een fractie van de prijs. Een nieuw auto? Sportvelgen? Een zwembad? Of alleen maar sokken? We hebben ons uiteindelijk weten te beperken tot alleen een nieuwe camera.

Hasta la proxima!

Nathalie.

*************
...and dance like no-one is watching...

• 26 Januari 2013 - 07:58

Mandy:

Leuk leuk leuk!!! En wat hebben jullie al een hoop gedaan/gezien/meegemaakt in zo'n korte tijd! Dat belooft nog wat als dit 6 maanden zo doorgaat ;-).
    De dooi valt vandaag weer in ons land en wij krijgen ook tropische temperaturen van maar liefst 8 graden! Jammer van het schaatsen maar blij dat die sneeuw blur verdwijnt.
    X Mandy

• 26 Januari 2013 - 12:50

Francine:

Wat een belevenissen alemaal en dan de landen die jullie in nog geen 14 dagen al bezocht hebben. Ik denk dat jullie op het einde van de reis papier te kort komen in jullie paspoort i.v.m. allemaal die stempels. Ik ben benieuwd naar de foto's.

• 30 Januari 2013 - 15:13

Greet:

Ik heb even gegoogeld en voila ik heb jullie gevonden. Wat leuk en spannend om alles te lezen. Geniet er de komende maanden van, je hebt het verdiend! Is de gekte al losgebarsten nu ze weten dat Maxima koningin wordt?