Duikers deceptie - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Nathalie - WaarBenJij.nu Duikers deceptie - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Nathalie - WaarBenJij.nu

Duikers deceptie

Door: Nathalie Bock

10 Maart 2011 | Thailand, Phuket

Phuket, Hat Patong, Thailand – bewolkt, 32 graden

**** English version below ****

Sa wat dee ka!

De Similan Islands bij Phuket is een van ’s werelds top top top duikstekken. Helaas behoeft dit correctie. De Similan Islands wás een van ’s werelds top duikstekken. Een aantal maanden geleden is door de Aziatische oceanen een stroming gegaan die water aanvoerde van 34 graden celcius. Dit is veel en veel te warm. Alle grotere vissen zijn naar het diepe getrokken en het koraal is zienderogen af aan het sterven.Waar je verleden jaar nog haaien zag op elke duik, hebben we er nu één gezien (in 18 duiken). Voor iedereen die hier eerder gedoken heeft (zoals Eke) en voor iedereen met hooggespannen verwachtingen (zoals ik) leidt dit tot teleurstelling. Ik wil niet te negatief klinken. Wanneer dit mijn eerste tropische duiklocatie zou zijn, dan had ik het hier fantastisch naar mijn zin gehad, maar ik weet uit eerdere duiken hoe gezond koraal eruit hoort te zien. De komende weken gaan we nog op andere locaties duiken, met minder hooggespannen verwachtingen deze keer.

Momenteel zijn we terug in Phuket. Hier zijn we een week geleden – na een prima vlucht – aangekomen en vanaf hier zullen we over een tweetal weken weer vertrekken. In de tussentijd gaan we naar Kho Tao (om te duiken) en daarna waarschijnlijk naar Kho Phi Phi (om nog meer te duiken). Tot nog toe gaat het goed met mij. Tussen de duiken door slaap ik wat (maar niet zoveel als Eke!) De jetlag viel mee en ik heb bijna alle duiken kunnen maken.

Tot mails! Nathalie.

Sa wat dee ka!

The Similan Islands near to Phuket are one of the worlds top top top diving location. Unfortunately this needs correction: the Similan Island used to be one of worlds top diving location. A few months back a stream took water of 34 degrees Celsius through all the oceans of South East Asia. This is way, way to warm. All the big fish have fled to deeper water and the coral is visually dying off. Where last year you would see sharks on every single dive, now we saw just one (in 18 dives). For everyone who has dived here before (like my boyfriend) and for everyone with great expectations (like myself) this leads to disappointment. I don’t want to sound to negative. I don’t want to sound all to negative. When this would be my first ever tropical diving location, I would have an awesome time. Unfortunately (or fortunately) I know what healthy coral should look like. The next couple of days we’ll be diving in other locations in Thailand. This time our expectations will be more moderate.

Right now we’re back in Phuket. This is where we arrived about a week ago and this is where we’ll be leaving from in about two weeks time. In the meanwhile we’ll visit Kho Tao to do some diving (and yes I’ll use 95% deet to avoid getting dengue) and most likely go to Kho Phi Phi afterwards to do some more diving. I’m doing quite alright at the moment. Jetlag wasn’t as bad as I expected it to be, seen my condition. I still sleep in between dives, but I only had to skip a dive or two.

Take care! Nathalie.

…and dive like no-one is watching…