Toch een interessant land - Reisverslag uit Beijing, China van Nathalie - WaarBenJij.nu Toch een interessant land - Reisverslag uit Beijing, China van Nathalie - WaarBenJij.nu

Toch een interessant land

Door: Nathalie Bock

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Oktober 2005 | China, Beijing

Beijing, China - onbewolkt, 23 graden

Nee Hao!

Afgelopen week is alles goed gekomen. Ik heb alles geregeld en dus niks meer te maken met bureaucratische Chinezen. Ik kom er nu achter dat de 'gewone' Chinees heel erg nieuwsgierig en vriendelijk is. En gelukkig vormt deze groep de overgrote meerderheid. Ik loop weer zingend over straat. Met mijn lengte en blonde haar blijf ik een curiositeit en ik moet zo'n vijf keer per dag poseren voor de camera's. Wanneer ze dat vriendelijk vragen, vind ik dat oké. Maar soms zijn ze wel heel opdringerig.

Peking heeft een nationale feestweek achter de rug. Ik heb geen feestelijke evenementen of militaire parades kunnen ontdekken. Het was alleen immens druk. Ik schat dat op zaterdag het plein van de hemelse vrede bevolkt werd door anderhalf miljard (de hele natie) Chinezen. De afgelopen week was heel Peking overgenomen door de Chinezen... eh... Om deze reden heb ik nog steeds de grote attracties van Peking niet gezien. Dat ga ik de komende week doen.

Afgelopen week hebben we (Richard (Duits), Julia (Engelse) en ik) een aantal keer fietsen gehuurd en ons gewaagd in het Chinese verkeer. De enige regel die ik heb kunnen ontdekken, is het recht van de sterkste. Voetgangers leggen het af tegen de fietsers en de fietsers verliezen het van al het gemotoriseerd verkeer. Taxi’s en zwarte auto's winnen het van iedereen. Onze tactiek is om dicht bij de Chinezen te blijven en niet over te steken totdat zij dat doen. En als je het dan overleeft, dan ontdek je echt mooie straatjes en parken in Peking.

De Chinese muur heb ik wel al gezien, maar ik ben er nog niet opgeweest. Na een busreis van zes uur (waarvan twee uur file en een uur extra omdat de buschauffeur verdwaald was...), bereikte we een stukje van de muur dat geheim gehouden wordt voor toeristen. Behalve Richard en ik waren er nog vier Chinezen die de muur op wilden. Echter... dit stuk muur werd onderworpen aan renovatiewerkzaamheden en de voorman besloot om wat extra geld te verdienen. "De muur is gesloten. Maar ik laat je erop wanneer je mij 20 Yuan (2 Euro) betaalt." Gelukkig is de muur heel groot en ga ik komende week gewoon ergens anders.

Tot gauw!
Nathalie.

*************
...and dance like no-one is watching...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 83556

Voorgaande reizen:

01 Januari 2000 - 30 November -0001

...and dance like no-one is watching...

Landen bezocht: