Te paard door Bolivia - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Nathalie - WaarBenJij.nu Te paard door Bolivia - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Nathalie - WaarBenJij.nu

Te paard door Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 Maart 2013 | Bolivia, Tupiza

Tupiza (2950 m), Bolivia - In de zon, 27 graden

Buenos dias!

We hebben een certificaat verdiend! Niet gekregen, maar echt wel verdiend! Zo voelde het toen we gisteren met onze paarden Tabaco en Sayno terug kwamen in Tupiza. Drie dagen lang zijn we door elkaar geschud op de rug van een paard en drie dagen lang hebben we geprobeerd om ze te laten gehoorzamen. Dat laatste is niet gelukt, maar desondanks waren ze erg lief en hebben ze ons de mooie omgeving van Tupiza laten zien. De internet verbinding is hier tergend langzaam en het gaat me niet lukken op foto's te uploaden. Ik zal proberen het beeldend te omschrijven: Een donkerbruin paard met Cowboy Eke (inclusief hoed en laarzen) op zijn rug en een wit paard voor Cowgirl Nathalie (ook inclusief passende klederdracht). De groep wordt compleet gemaakt door Cowgids Edwardo, naar wie alle drie de paarden luisteren, zodra hij alleen maar een geluidje maakt. Om ons heen ruwe, rotsachtige bergen in de kleuren rood, blauwachtiggroen, violet en oker en een bijna droge rivier in dezelfde kleuren die door het dal kronkelt. We gaan door dorpjes waarvan alle huisjes zijn gebouwd van sto en lemen bakstenen. Elk dorpje heeft één kerk en een voetbalveld. Overal grazen geiten en ezels. De weinige mensen die zich in de brandende zon laten zien, zijn gekleed volgens Boliviaanse klederdracht: een typerende rok, bolhoed en het haar in twee lange vlechten. In net zo'n dorpje hebben we twee nachten geslapen in het locale hotelletje (slaapzaal, waarbij wij de enige gasten waren) en heerlijk gegeten van de door de kokkin bereide maaltijden. Negatieve lichamelijke bijwerkingen zijn er - tot mijn grote verbazing - nauwelijks. Er zit een schraal plekje op mijn achterste, maar dat is alles.

Twee dagen eerder zijn we aangekomen in Bolivia. De overgang van noord Chili/Argentinië, wat al beduidend armer is dan het zuiden, vind ik nog niet eens zo groot. De stadjes en het landschap lijken op elkaar. Het grote verschil is dat Bolivia spot goedkoop is. Ons zeer luxe hotel (volgens Boliviaanse standaard) met prima zwembad en ontbijt kost ons 11 euro per persoon. Dineren kan makkelijk voor 3,50 per persoon en een glaasje verse sinaasappelsap kost 38 eurocent. Qua natuur en cultuur blijkt nu dat Bolivia heel veel te bieden heeft en zijn we blij dat we een maand uitgetrokken hebben voor dit land. En ondanks dat we een hele maand hebben, zorgt het maken van een planning nog steeds voor enige stress. Er is hier zo veel te zien!!

Morgen vertrekken we met een Australisch koppel, een gids en een kokkin in een 4x4 naar Uyuni (3369m). Over deze tocht gaan we vier dagen doen. Het gebied wat we doorkruisen moet erg speciaal zijn: vulkanen, geisers en immens grote zoutvlakten.

Ik vind het jammer dat ik de foto's en de filmpjes niet delen kan. Het is overal schitterend en ik zou het jullie graag laten zien...

Hasta la proxima!

Nathalie.

*************
...and dance like no-one is watching...

• 13 Maart 2013 - 00:00

Liliane:

Gelukkig weer wat van jullie te horen hier ellende met PC maar dat hoor je nog wel. Ook hebben we hier weer slecht weer het is ontzettend koud en op sommige plaatsen sneeuwt het behoorlijk. Hoop dat ik je gauw weer ff via skype spreek veel liefs liliane

• 13 Maart 2013 - 18:52

Mandy:

Inmiddels toch ook al wat foto's gezien via FB. Je schrijven geeft een aardige indruk en gelukkig ben ik zeer visueel ingesteld ;-)!
    Ook de filmpjes zijn leuk...keep up The good work!!!!
    X Men

• 13 Maart 2013 - 23:00

Sylvia:

Wat zalig om al je verhalen te lezen. Ik heb het gevoel dat ik een beetje met jullie mee reis. Groetjes,
    Sylvia

• 14 Maart 2013 - 00:11

Maria:

Fijn weer wat te lezen!
    Jullie zijn Argentinië nog niet uit, of er is een Argentijnse paus gekozen. Van de site van de NOS: "Bergoglio (76) is de eerste niet-Europese paus in 1300 jaar en de eerste paus van het Amerikaanse continent. Hij was kardinaal van Buenos Aires."
    Veel interessanters heb ik niet voor jullie. Behalve dan: het is hier inderdaad koud, dus geniet maar lekker!!! xo